علت ایجاد سینوس پیلونیدال (مو برگشتگی):

شغلی که نشستن زیاد داشته باشد مثل رانندگی

چاقی و وزن زیاد

خارش دادن و آسیب زدن دائمی آن محل

وراثت و سابقه خانوادگی

نکته: در سیاهپوستان شایعتر است، در مردها ۴ برابر شایعتر از زنان است، در سن ۱۵ تا ۳۰سالگی شایع است، وجود موها در این ناحیه، باعث این مشکل میشود.

علائم سینوس پیلونیدال (مو برگشتگی)

الف: اگر عفونت نداشته باشد: کیست مویی اگر عفونت نداشته باشد علامتی ندارد و فقط ممکن است یک یا چند سوراخ در خط وسط تحتانی ستون فقرات دیده شود.

ب: اگر همراه عفونت باشد: کیست پیلونیدال اگر همراه عفونت باشد درد، قرمزی، تورم، گاه در موارد شدید ایجاد تب و لرز، ترشح چرکی، بوی بد، گاه ترشحات خونی خواهد داشت.

درمان-کیست-مویی

تشخیص

با دیدن چند سوراخ در ناحیه تحتانی کمر و در بالای باسن و همچنین با درد بیمار در این ناحیه، به این تشخیص شک میشود.

مشاوره قبل از درمان

بیمار باید ابتدا معاینه شود، سابقه بیماریها و داروهایی که استفاده میکند، سؤال شود، آزمایشات لازم درخواست گردد.

یادآوری میگردد در بعضی از مواقع عمل بیمار بصورت اورژانس انجام میشود و آنهم در مواقعی است که آبسه تشکیل شده باشد. این موضوع توسط پزشک معاین مشخص میگردد.

در سایر موارد، عمل اورژانس نیست ولی در اولین فرصت ممکن که بیمار بتواند باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

درمان کیست مویی

نباید منتظر ظهور نشانه ها و علائم آزاردهنده باشیم و زودتر باید درمان را شروع کرد.

درمان مو برگشتگی به دو صورت طبی و جراحی وجود دارند که درمانهای طبی، درمان قطعی نیست و احتمال عود زیاد است و بهتر است به صورت طبی درمان صورت نگیرد.

درمان طبی عبارتند از: درآوردن موها از سوراخ، زدن موهای ناحیه، تزریق فنل به داخل ضایعه

درمان جراحی برگشتگی مو به دو صورت انجام میشود: باز و بسته

ولی این به چه معناست؟

باز یعنی اینکه بعد از جراحی و برداشتن ضایعه، پوست دوخته نمیشود، بسته به این معنی است که بعد از برداشتن ضایعه، آن ناحیه دوخته شود.

مدت زمان عمل، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه است.

بیهوشی به صورت بیحسی کمری یا بیهوشی عمومی است.

در جراحی باز، ضایعه بهمراه قسمتی از پوست، برداشته میشود و پوست باز نگهداشته شده تا در اثر مدت زمان، زخم از پایین شروع به ترمیم شده و در نهایت پوست تشکیل میشود

حدود ۸ هفته طول میکشد تا زخم ترمیم شود که البته بستگی به فرد دارد یعنی ممکن است در فردی زودتر ترمیم اتفاق افتد و در فرد دیگری دیرتر

احتمال عود حدود ۱۰ الی ۲۰درصد است.

کیست-مویی

و اما نکته بسیار مهم

در جراحی باز، لازم است روزانه دو الی سه بار، زخم شستشو شود.

در جراحی بسته، بعد از ۱۲ الی ۱۵ روز ( بسته به نظر پزشک معالج) نخ ها خارج شده و چنانچه مقداری از زخم باز شد روزانه دو الی سه باز شستشو میگردد.

پرسش‌های متداول در رابطه با عرق کف دست و درمان تعریق بدن و درمان عرق کف دست

پرسش‌های متداول مو برگشتگی

آیا بعد از عمل، اسکاری روی پوست باقی می ماند؟

اسکار بعد از عمل باقی میماند ولی عمل صددرصد لازم و ضروری است بنابراین باید اسکار را پذیرفت. قابل توجه است چون محل اسکار در لباس زیر میباشد قابل رؤیت نیست.

آیا احتمال عود وجود دارد؟

احتمال آن وجود دارد ولی با انجام لیزر موهای زائد، سه ماه بعد از عمل، احتمال آن بیش از پیش کمتر میشود.( سه تا ۵ درصد)

زمان بهبودی بعد از عمل، چگونه است؟

بیمار چند ساعت بعد از عمل، باید راه برود، همان روز یا روز بعد مرخص میشود، در صورتی که زخم باز باشد همان روز  میتواند استحمام کند، ، بعد از چند روز میتواند به فعالیت روزمره خود بازگردد ولی نباید کار سنگین کند. بعد ازدو تا سه ماه محل عمل به صورت طبیعی خواهد شد.

قابل ذکر است به بیماران دستورات قبل و بعد از عمل بطور کامل داده خواهد شد.

در چه صورت کیست پیلونیدال، نیاز به عمل دارد؟

سینوس پیلونیدال (مو برگشتی) باید عمل شود نباید منتظر ایجاد عوارض شد

آیا میتوان سینوس پیلونیدال را با لیزر درمان نمود؟

درمان سینوس پیلونیدال با لیزر احتمال عود زیادی دارد بنابراین بهترین روش برای درمان سینوس پیلونیدال (مو برگشتی) به صورت جراحی میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با دکتر محمود راسخی، میتوانید با شماره ۰۹۱۲۶۰۸۶۸۰۱ از طریق تلگرام، واتساپ به صورت پیامکی ارتباط برقرار نمایید.

موبرگشتگی

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.