سینوس پنونیدال (مو برگشتی)

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چیست؟

سینوس پیلونیدال که در ذهن افراد با نام کیست مویی شناخته می‌شود عارضه‌ای است که به صورت حفره‌ای در عمق کمی از پوست ایجاد می‌‌شود و محل مستعدی برای تجمع مو، چرک و ترشحات عفونی است. احتمال بروز این عارضه در پایین ستون فقرات و در فضای خالی بین دو باسن بدلیل نشستن و فشار زیاد بر این ناحیه بیشتر است. یکی از نشانه‌های کیست مویی بوی بد و ترشحات چرکی و درد زیاد در ناحیه مورد نظر می‌تواند باشد.

مو برگشتگی

انواع کیست مویی:

کیست مویی می‌تواند در دو صورت موقت و مزمن باشد که نوع سینوس پیلونیدال مزمن تا زمان مراجعه نشدن به پزشک درمان نمی‌یابد. جالب است بدانید از بین بیماران خدود ۴۰ درصد به نوع مزمن مبتلا شده و دلیل آن عدم آگاهی و مراجعه به موقع به پزشک است.

علت کیست مویی در زنان و مردان:

• چاقی و وزن زیاد
  • مدت زمان زیاد نشستن و شغل‌هایی که با کم تحرکی همراه هستند مانند رانندگی طولانی مدت
  • کسانی که دارای موهای ضخیم و پرپشت در ناحیه پایین ستون فقرات و باسن هستند.
  • خارش و آسیب زدن به محل، باعث تشدید زخم و عفونت می‌شود.
  • وراثت و سابقه خانوادگی
  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • تعرق زیاد و تجمع آن روی محل‌های مستعد پوست می‌تواند باعث آلودگی و عفونت شود.

علائم و نشانه‌های ابتلا به سینوس پیلونیدال یا کیست مویی:

• احساس درد شید در ناحیه مخصوصا در زمان نشستن
  • ترشح چرک و خون و بوی نامطبوع از محل زخم
  • رشد و در محل زخم
  • گاهی در فرد مبتلا به این عارضه بر اثر عفونت، تب و لرز و حالت تهوع نیز مشاهده می‌شود.
  • قرمز شدن و حساس شدن پوست در محل زخم گاهی همراه با خارش

تشخیص

با دیدن چند سوراخ در ناحیه تحتانی کمر و در بالای باسن و همچنین با درد بیمار در این ناحیه، به این تشخیص شک میشود.

مراقبت‌های بعد از عمل موبرگشتی:

زمان ترمیم زخم بعد از عمل سینوس پیلونیدال می‌تواند از ۶ تا ۸ هفته متغیر باشد که به بدن بیمار و میزان رعایت مراقب‌های بعد از عمل بستگی دارد.

اگر جراحی موبرگشتی از نوع باز باشد نیاز است بعد از عمل،  روزانه دو الی سه بار زخم شستشو شود و در جراحی بسته بعد از ۱۲ الی ۱۵ روز نخ‌های بخیه خارج شده و چنانچه مقداری از زخم باز باشد روزانه دو الی سه بار باید شستشو و پانسمان انجام گیرد.

عکس مو برگشتگی در زیر نشان داده شده است.

سینوس پنونیدال

مشاوره قبل از درمان

بیمار باید ابتدا معاینه شود، سابقه بیماریها و داروهایی که استفاده میکند، سؤال شود، آزمایشات لازم درخواست گردد.

یادآوری میگردد در بعضی از مواقع عمل بیمار بصورت اورژانس انجام میشود و آنهم در مواقعی است که آبسه تشکیل شده باشد. این موضوع توسط پزشک معاین مشخص میگردد.

در سایر موارد، عمل اورژانس نیست ولی در اولین فرصت ممکن که بیمار بتواند باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

عمل جراحی کیست مویی:

قبل از انجام عمل کیست مویی، ابتدا در جلسه مشاوره قبل از عمل باید در مورد سابقه بیماری‌ و داروهای مورد استفاده بیمار تحقیق شود و در صورت نیاز، آزمایشات مورد نظر پزشک انجام شود. در صورت عدم مراجعه به موقع و تشکیل آبسه عمل به صورت اورژانسی انجام خواهد گرفت اما در سایر موارد نیازی به فوریت نیست و بیمار باید در اولین فرصت ممکن تحت عمل جراحی قرار گیرد.

جراحی مو برگشتی به دو روش باز یا بسته انجام می‌گیرد که تفاوت این دو نوع جراحی در دوخته شدن پوست در انتهای عمل است.

در جراحی باز مو برگشتی، ضایعه همراه با قسمتی از پوست برداشته شده و پوست باز نگه داتشه می‌شود تا در اثر گذر زمان زخم شروع به ترمیم کند و پوست جدید در نایحه تشکیل شود. عمل درمان سینوس پیلونیدال حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و همراه با بیهوشی موضعی و یا در برخی از موارد با بیهوشی عمومی همراه است.

پرسش‌های متداول در رابطه مو برگشتگی ( سینوس پیلونیدال )

آیا بعد از عمل، اثری از اسکار روی پوست باقی می‌ماند؟

قطعا بعد از عمل موبرگشتی، اسکار و جای زخم در ناحیه باقی خواهد ماند اما چون محل آن در زیر پوست است بنابراین قابل رویت نیست.

آیا بعد از عمل موبرگشتی احتمال عود مجدد آن وجود دارد؟

احتمال عود مجدد بیماری ۳ تا ۵ درصد است اما با انجام لیزر موهای زائد تا ۳ ماه بعد از عمل می‌توان احتمال عود بیماری را به صفر رسانید.

مدت زمان بهبودی بعد از عمل موبرگشتی چه قدر میباشد؟

چون عمل مو برگشی، از نوع ساده و با بیهوشی موضعی همراه است بیمار چند ساعت بعد از عمل می‌تواند راه برود و همان روز می‌تواند مرخص شود. اگر نوع جراحی باز باشد استحمام بیمار در همان روز بلامانع است و بعد از چند روز می‌تواند به فعالیت‌های روزمره بازگردد.

آیا میتوان سینوس پیلونیدال را با لیزر درمان نمود؟

چون عمل درمان سینوس پیلونیدال با لیزر احتمال عود زیادی دارد بنابراین بهترین روش برای درمان سینوس پیلونیدال (مو برگشتی) جراحی است.

آیا امکان کیست مویی زیر بغل وجود دارد؟

بله احتمال به وجود آمدن کیست مویی زیر بغل وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره 02177689467 و 09126086801 تماس حاصل فرمایید همچنین میتوانید دکتر محمود راسخی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.