لیپوم چیست؟

لیپوم، چربی جمع شده در یک محل است که به صورت توده ای نرم در زیر پوست خود را نشان میدهد و براحتی حرکت میکند.

در اکثریت مواقع، زیر ۵ سانتی متر است.

گاه بیش از یک عدد در بدن وجود دارد. در زنان بیشتر، منفرد است و در مردان بیشتر، متعدد است.

بیشتر در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی ظاهر میشود ولی در هر سنی امکان بروز هست، ژنتیک را در ایجاد آن مؤثر میدانند.

لیپوم بدخیم معمولا نمیشود خوش خیم است و علت ایجاد آن، رشد بیش از حد چربی و تجمع آن در یک ناحیه است که ممکن است در هر جای بدن ایجاد شود.

به ندرت بدخیم میشود.

لیپوم

محلهای شایع

شایعترین محل هایی که میتواند ایجاد میشود عبارتند از: شانه، کتف، شکم، دستها، کشاله ران.

لیپوم روی سر و لیپوم روی پیشانی و یا برداشتن غده چربی روی پیشانی به ندرت ایجاد میشود.

توصیه هایی برای پیشگیری

کاهش وزن، استفاده از غذاهای خانگی و عدم استفاده از فست فود، کاهش مصرف شیرینی شکلات بستنی نوشابه، ورزش مناسب، استفاده از سرکه سیب، مصرف غذاهای حاوی امگا۳ مثل روغن ماهی (برای تقویت سیستم ایمنی )

مشخصات لیپوم

توده ای که زیر پوست بوده و نرم است و متحرک میباشد اکثرا بدون درد هستند.

در بعضی از مواقع اگر حاوی عروق خونی فراوان باشند یا در کنار اعصاب باشند دردناک میشوند.

اگر دردناک یا بزرگ شوند سونوگرافی و نمونه برداری میشوند تا نوع آن مشخص شود.

این بیماری خود را به صورت گوشت اضافه در بدن نشان نمیدهد بلکه به صورت توده در بدن میباشد.

عمل لیپوم

درمان لیپوم

اکثرا نیاز به درمان ندارند.

اگر لیپوم بزرگ بود یا دردناک گردید بهتر است به پزشک مراجعه شود.

درمان بصورت جراحی است

علت جراحی: نگرانی بیمار، اشکال در زیبایی بیمار، شک به بدخیمی

نحوه جراحی لیپوم و یا غده چربی

جراحی به صورت سرپایی انجام میشود و با بی حسی موضعی

بعد از عمل بیمار مرخص میشود تا یک یا دو روز بعد میتواند استحمام کند و ده روز بعد بخیه ها را بکشد.

بیمار روز بعد از عمل میتواند به فعالیت روزمره بازگردد.

علت لیپوم و علت لیپوم چیست؟

هنوز نمی توان دلیل اصلی برای تشکیل لیپوم بیان کرد اما شاید بتوان گفت مهمترین عامل وراثت است وحتی در گزارشات آسیب و زخم در ناحیه‌ای از بدن نیز میتواند دلیل تشکیل لیپوم ها باشد.

برخی از پزشکان بر این باورند که نداشتن حرکت جسمانی میتواند باعث به وجود آمدن این غده چربی شود.

میتوان گفت ژنتیک هم تاثیر زیادی در این بیماری دارد.

آیا لیپوم خطرناک است؟

جهت تشخیص خطرناک بودن لیپوم باید نوع و اندازه و در کل شرایط آن را در نظر داشت و همچنین بدانید تعیین تفاوت میان توده های چربی و سرطانی برای عموم بیماران امکانپذیر نمی باشد.

درمان لیپوم:

این عارضه در اغلب موارد نیازی به درمان ندارد. اما در صورت بزرگ شدن و یا بروز درد توصیه می شود به پزشک متخصص لیپوم مراجعه شود. حتی در موارد نگرانی بیش از حد بیمار، بروز اشکال در زیبایی و یا احتمال بدخیمی، جراحی پیشنهاد می شود.

انواع لیپوم:

در کل در ۴ دسته کلی دسته بندی می‌شوند. نوع معمولی آن به صورت خلاصه تجمع چربی است. نوع دوم عروقی است که شامل بافت چربی و عروق مویرگی و عضلات صاف است. سومین نوع این عراضه توده های خوش خیم هستند که در شرایط مختلف درمان های گوناگونی خواهند داشت. نوع آخر نیز توده های مادرزادی هستند.

جراحی و تخلیه لیپوم:

عمل جراحی و تخلیه این توده ها به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می گیرد که بلافاصله بعد از عمل بیمار مرخص می شود و می تواند به فعالیتهای روزمره بپردازد و تا حداکثر۲روز آینده می تواند استحمام کند و تا ۱۰ روز بعد بخیه ها توسط پزشک کشیده شوند.

برداشتن لیپوم بدون جراحی

برخی مواقع در محل لیپوم از استروئید ها استفاده کرد که قابل تزریق میباشند.

لازم به ذکر است که استروئید  ها فقط قابلیت کوچک کردن توده را دارند و توده به صورت کامل قبال حذف نیست.

لیزر: زمانی از لیزر استفاده میشود که لیپوم بزرگ باشد. درمان لیپوم با لیزر مزایایی نسبت به جراحی لیپوم دارد.

یکی از مزیت ها، نماندن جای عمل نسب به جراحی لیپوم میباشد. درمان لیپوم به روش لیزر باعث آب شدن چربی ها میشود. پس در روش لیزر جای زخم روی بدن مریضان باقی نمی ماند.

باری کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با برداشتن لیپوم بدون جراحی میتوانید با شماره 09126086801 تماس حاصل فرمایید.

لیزردرمانی برای از بین برده غده چربی

در این مدل درمان، با استفاده از میله باریکی که نام آن کانولا میباشد، وارد غده چربی میشوند که با تخریب توده ها همراه است و آن ها را از بدن خارج میکنند.

همچنین لازم به ذکر است میتواند با برش ظریفی همراه باشد که به سرعت قابلیت خوب شدن دارد. پس از آن لیپوم از بدن خارج میشود.

در بیشتر مواقع نیازی به بخیه زدن نمی باشد.

علائم لیپوم بدخیم

۱- در ابندا توده چربی نرم میباشد که به مرور سفت میشود.

۲-تغییر رنگ پوست در ناحیه توده

۳-درد و تورم در ناحیه توده

۴-تغییر در شکل و اندازه توده به مرور زمان

در صورت دیدن این علائم حتما به دکتر مورد نظر خود مراجعه کنید.

فرق غده چربی با غده سرطانی:

علت به وجود آمدن غده چربی، رشد زیاد سلول های چربی میباشد.

غده چربی یک بافت نرم زیر پوست میباشد و میتوان گفت این غده در هر جایی از بدن میتواند به وجود آید.

ولی غده سرطانی معمولا بر اثر به وجود آمدن و تکثیر بیش از حد سلول ها به وجود می آید.

غده چربی معمولا از لحاظ اندازه و شکل میتواند کوچک باشد و با فشار دادن آن، میتوان آن را در زیر پوست حرکت داد.

غده چربی معمولا کوچک و نرم میباشد. ولی با بزرگ شدن آن میتواند به غده سرطانی تبدیل شود.

پرسش های متداول:

آیا لیپوم بدخیم میشود؟

لیپوم به ندرت بدخیم میشود

آیا امکان عود وجود دارد؟

معمولا در ناحیه ای که جراحی میشود عود نمیکند ولی ممکن است در جاهای دیگر بدن ایجاد شود.

آیا اسکار بعد از عمل عارضه ایجاد میشود؟

هر گونه جراحی با اسکار همراه است ولی استفاده از نوع نخ مناسب و نحوه بخیه مناسب، اسکار را کم خواهد کرد

آیا وراثت در ایجاد بیماری تاثیر دارد؟

بله، ژنتیک را در ایجاد آن مؤثر میدانند.

هزینه جراحی غده چربی چقدر میباشد؟

هزینه عمل لیپوم تابعی از وسایل و ابزار جراحی و دستمزد دستیار میباشد که در زمان های مختلف فرق میکند بنابراین نمیتوان هزینه ثابتی برای آن در نظر گرفت.

برای درمان لیپوم به چه دکتری مراجعه کنیم؟

شما میتوانید برای جراحی سرپایی غده چربی با شماره های زیر تماس گرفته و مشکل خود را با دکتر محمود راسخی حل کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره 02177689467 و 09126086801 تماس حاصل فرمایید همچنین میتوانید دکتر محمود راسخی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.